Datum zadnje izmjene: 10. 03. 2024.

Vaginalna suhoća i bolnost pri spolnim odnosima/dispareunija, zajedno s ostalim simptomima genitourinarnog sindroma menopauze, se mogu sigurno i učinkovito liječiti laserskom terapijom, pokazuju preliminarni rezultati male studije. Čvrsti dokazi za lasersko liječenje genitourinarnog sindroma menopauze su bili rijetki, ali ih je sve više, izjavio je istraživač Eric Sokol, s Medicinskog fakulteta Sveučilišta Stanford u Kaliforniji.

Oko polovice žena u menopauzi u Sjedinjenim Američkim Državama navodi simptome povezane s vulvo vaginalnom atrofijom koji negativno utječu na njihovu kvalitetu života, rekao je Sokol na godišnjem sastanku Sjevernoameričkog društva za menopauzu. Iako je menopauza najčešći uzrok vaginalne atrofije, uzrok atrofije također može biti ooforektomija, anti estrogeni lijekovi, zračenje zdjelice zbog maligne bolesti i dojenje.

Standardne terapije - vaginalni estrogeni, ospemifen, sredstva za vlaženje i kreme - pomažu većini žena i trebaju ostati prva linija kad god je to moguće, ali neke žene trebaju alternativu. "Svi mi imamo pacijentice koje su sve pokušale i nisu bile zadovoljne, ili imamo preživjele od tumora dojke osjetljive na estrogen ili neki drugi malignom kod kojeg ne smiju koristiti estrogen", rekao je Sokol. A postoje i žene koje imaju trajne simptome ili imaju poteškoća s liječenjem.

Kako djeluje laserska terapija

Tijekom redovitog pregleda, kliničari mogu koristiti ili CO₂ laser, koji se najčešće koristi, ili YAG laser. Postupak ne zahtijeva anesteziju, obično je bezbolan, a trajanje postupka je kratko. Žene obično dobivaju tri tretmana u razmaku od šest do osam tjedana i savjetuje se da se suzdrže od seksa 1-2 dana nakon svakog liječenja. Laserski proces povećava proliferaciju čimbenika rasta koji doprinose obnovi vaginalnog zdravlja. Povećana količina kolagena nudi bolju mehaničku podršku, povećani sadržaj glikogena dovodi do povećanja aktivnosti Lactobacillusa, a više kiselih mukopolisaharida u bazalnom sloju dovodi do bolje hidratacije sluznice. Epitelno tkivo vaginalne sluznice se zadeblja do razine premenopauze.

"Povećana propusnost rehidriranog izvan staničnog matriksa olakšava difuziju hranjivih tvari, mineralnih soli, iona, vitamina, protutijela i hormona iz krvnih žila do tkiva vaginalne stijenke", izvijestio je Sokol. Nekoliko nedavnih studija je podržalo terapijsku vrijednost, sigurnost i učinkovitost lasera za vaginalnu bol i suhoću.

Sokol i njegovi kolege su proučavali genitourinarni sindrom simptoma menopauze - dispareuniju, disuriju, vaginalnu bol, peckanje i svrbež - kod 30 žena koje nisu mogle koristiti kreme ili estrogene i koje su podvrgnute frakcijskom tretmanu s CO₂ laserom. Žene su ocijenile zadovoljstvo postupkom na Likertovim ljestvicama od 5 točaka, a dilatatorima je korištena procjena elastičnosti na početku i nakon 12 mjeseci praćenja.

Preliminarni rezultati pokazuju da postoji značajno opće poboljšanje simptoma za sve žene u 12 mjeseci, ali poboljšanja su bila najveća za suhoću rodnice i dispareuniju. Elastičnost se također poboljšala. Više žena je moglo tolerirati srednje ili velike dilatatore u 12 mjeseci nego na početku (79% vs 20%). Došlo je i do povećanja od 10,6 bodova tijekom razdoblja od 12 mjeseci u rezultatima indeksa seksualne aktivnosti žena. Tijekom praćenju je 92% žena izjavilo da su zadovoljne ili vrlo zadovoljne postupkom, a niti jedna žena nije bila nezadovoljna. A postoji još studija u tijeku.

Sokol je izjavio kako će uskoro predstaviti rezultate studije VeLVET (NCT02691936) s 62 žene kod kojih je vaginalni laserski tretman uspoređen s vaginalnom terapijom estrogenima u 6 mjeseci. Trenutno se analiziraju podaci iz histološke studije koja uspoređuje biopsije vaginalne stijenke prije i nakon terapije CO2 laserom.

Laser olakšava simptome genitourinarnog sindroma menopauze

Vrlo je ohrabrujuće da je u tijeku dvostruko slijepa, kontrolirana studija.

Sokolova prezentacija je bila dobra i nepristrana. "Raspravljao je o svemu", rekao je Uma Ananth, MD, NCMP, iz Comprehensive Women's Care u Columbusu, Ohio. Prezentacija joj je pomogla da se osjeća sigurnijom zbog snage dokaza koji podupiru laserske tretmane za bolesnice s genitourinarnim sindromom menopauze, dodala je. Osobito su važne tri stvari, rekla je.

"Broj jedan: čuvajte se raznoraznih tretmana koji postoje. Broj dva: nemojte liječiti ono što ne ide, kao što su vestibulitis i druga stanja. I broj tri: vrlo je ohrabrujuće znati da je u tijeku dvostruko slijepa, kontrolirana studija.", rekla je Ananth.

"Postoje dokazi da laserski tretman zapravo radi ono što oglašava", rekla je Rosemary Delgado, ginekologinja u privatnoj praksi u Walnut Creeku u Kaliforniji.

Rasprava je potvrdila pozitivne odgovore koje je dobila od svojih pacijentica, objasnila je Delgado, dodajući kako je "ohrabrujuće da postoje studije koje su u tijeku i mislim da će poduprijeti pozitivne rezultate koje vidimo". Međutim, rekla je da je iznenađena što Sokol nije raspravljao o mogućim komplikacijama i nuspojavama povezanim s laserskom terapijom.

Nuspojave?

Sokol je izvijestio da do sada nije vidio nikakve ozbiljne nuspojave kod svojih pacijentica ili u studijama s kojima je surađivao. Međutim, studije su do sada bila male i nuspojave će se pojaviti, priznao je.

"Nema načina da oslobodite novu tehnologiju koja će se proširiti - i nadamo se da će to biti regulirano - gdje se nećete baviti time", rekao je Sokol. Uobičajeni neželjeni događaji s CO2 laserima su maleni i nastaju zbog toga što ne mogu koristiti lubrikanti tijekom umetanja sonde, istaknuo je.

"Neke pacijentice koje smo liječili imaju vrlo male atrofične vaginalne kanale i nisu seksualno aktivne desetljećima", objasnio je. "One mogu mogu imati malo vaginalnog krvarenja, manju nelagodu, osobito nakon nekog vanjskog liječenja, i nešto spottinga".

North American Menopause Society (NAMS).

Poliklinika Harni