Antimikotik flukonazol povezan s pobačajimaPeroralno uzimanje antibiotika flukonazola za liječenje gljivičnih infekcija u trudnoći povezano je s većim rizikom spontanog pobačaja.
Kontakt RSS

Antimikotik flukonazol povezan s pobačajima

Objavljeno: 8. ožujka 2019., Datum zadnje izmjene: 3. ožujka 2019.

Trudnice koje uzimaju peroralno flukonazol za liječenje gljivičnih vaginalnih infekcija mogu imati veću vjerojatnost da će pobaciti nego žene koje ne uzimaju ovaj lijek tijekom trudnoće, pokazuje kanadska studija.

Otprilike jedna od 10 trudnica razvija infekcije gljivicama, rizik koji je i do 10 puta veći nego kod žena koje nisu trudne, istaknuli su istraživači u znanstvenom časopisu "CMAJ". Dok su lokalni lijekovi obično prva linija lijekova propisanih za infekcije gljivicama, žene koje se ne izliječe ovim pristupom mogu dobiti flukonazol iako je uzimanje ovog lijeka u trudnoći povezano s povećanim rizikom od određenih oštećenja pri rođenju, uključujući skeletne i srčane malformacije.

Za sadašnju studiju su istraživači ispitali 29.458 trudnoća koje su završile pobačajem između 6 i 19 tjedana trudnoće i 245.059 trudnoća koje nisu završile pobačajem.

Žene koje su uzimale male doze flukonazola (150 mg) su imale više nego dvostruko veću vjerojatnost da će imati pobačaj nego žene koje uopće nisu koristile ovaj lijek tijekom trudnoće, a žene koje su uzimale veće doze lijeka su imale više nego trostruki rizik pobačaja.

"Bez obzira na dozu, peroralna uporaba flukonazola je povezana s rizikom spontanih pobačaja", rekao je glavni autor studije Anick Bérard sa Sveučilišta u Montrealu u Quebecu.

Međutim, lijek nije bio povezan s povećanim rizikom od mrtvorođenosti i samo su visoke doze bile povezane s oštećenjima srca, napomenuo je Bérard.

"To je ohrabrujuće s obzirom da se najčešće koriste male doze", rekao je Bérard.

Oko 70% pacijentica koje su primile flukonazol tijekom trudnoće su uzele nisku dozu lijeka, pokazalo je istraživanje.

Sve žene u studiji su bile trudne u Quebecu između 1998. i 2015. godine.

Općenito je rizik od spontanog pobačaja bio veći kada su žene bile starije, pušačice ili alkoholičarke, a niže kada su žene uzimale folnu kiselinu počevši najmanje šest mjeseci prije trudnoće.

Jedno od ograničenja studije je mogućnost da istraživači nisu imali podatke o svim ženama koje su pušile ili pile ili uzimale folnu kiselinu, ističu autori studije. Također nisu imali rezultate laboratorijskih testova koji bi potvrdili da su žene imale infekcije gljivicama kada im je bio propisan flukonazol.

Procijenjeni rizik od spontanog pobačaja povezan s lijekom također može biti nizak, jer je analiza uključivala samo pobačaje koje su dijagnosticirali kliničari, a mnoge žene koje ne uspiju održati ranu trudnoću ne moraju nužno biti otkrivene ili ne mora biti dijagnosticiran taj događaj od strane liječnika.

Ipak, rezultati naglašavaju važnost alternativne terapije oralnom flukonazolu kod trudnica s infekcijom gljivicama, rekla je dr. Vanessa Paquette, koautorica iz pratećeg uredništva i istraživač farmacije na Sveučilištu Britanske Kolumbije u Kanadi.

"Preporučena terapija izbora u trudnoći za vaginalne infekcije gljivicama su lokalna antifungalna sredstva (klotrimazol, mikonazol) koja se primjenjuju putem vagine u obliku kreme ili vaginalne tablete", rekla je Paquette putem e-maila. "Pokazalo se da su ti agensi sigurni i učinkoviti u trudnica."

Iako je peroralni flukonazol dostupan na policama ljekarni bez recepta, u ovom trenutku treba izbjegavati oralno liječenje flukonazolom za vaginalne gljivične infekcije kod trudnica, dodala je Paquette.

IZVOR: http://bit.ly/2XfFTAy
CMAJ 2019.

:: Dubravka Dedeić, dr.med :: spec. ginekologije i porodništva :: Poliklinika Harni