Datum zadnje izmjene: 14. 08. 2023.

Godišnje se u Sjedinjenim Državama napravi više od 600.000 histerektomija. U oko 50% slučajeva se elektivno uklone i jajnici / ooforektomija ili adneksektomija ukoliko se uklanjaju i jajovodi i jajnici. Razlog za ooforektomiju je sprečavanje kasnijih mogućih bolesti jajnika kao što je rak jajnika, koji ima životni rizik od 1,3%. Nadalje, tvrdi se da menopauzalni jajnici više nisu dovoljno hormonski aktivni da bi žena mogla imati koristi od svojih hormona (uglavnom estradiola). Žene u menopauzi imaju tipične simptome i posljedice hipoestrogenizma.

Međutim, funkcija jajnika u perimenopauzi / menopauzi nije potpuno prekinuta, a nagla promjena u izlučivanju hormona nakon ooforektomije može biti povezana s važnim štetnim učincima na zdravlje. Nedavni pregled Adelmana i Sharpa bavi se rizicima elektivne obostrane ooforektomije.

Posljedice uklanjanja jajnika

Stopa uklanjanja zdravih jajnika s histerektomijom se povećava s dobi; stope su najviše u žena od 45 do 54 godine. Odluka o uklanjanju zdravih jajnika često je pod utjecajem osobne ili obiteljske povijesti raka dojke ili jajnika.

Pregled literature je donio sljedeće zaključke:

• Mortalitet uslijed svih uzroka / rak jajnika i dojke u odnosu na kardiovaskularnu bolest), veći je nakon uklanjanja zdravih jajnika u usporedbi s ostavljanjem jajnika. Hormonska nadomjesna terapija s estrogenom smanjuje rizik od mortaliteta svih uzroka. S obzirom na mortalitet svih uzroka, čini se da žene imaju koristi od očuvanja jajnika do 65 godina starosti.

• Uklanjanje jajnika je povezano s manjim rizikom za rak jajnika. Rizik za rak dojke je također smanjen kada se jajnici odstrane prije prirodne menopauze. Rizik za smrt od bilo kojeg raka je manji u žena kod kojih su jajnici ostavljeni.

• Nekoliko studija, ali ne i sve, su pokazale da je rizik od kardiovaskularnih bolesti veći među onima kod kojih se odstrane jajnici. Što je mlađa žena u vrijeme uklanjanja jajnika, to je veći rizik. Hormonska nadomjesna terapija estrogenom nakon što se odstrane jajnici povezana je s nižim rizikom od kardiovaskularnih bolesti.

• Kognitivni poremećaji i demencija su češći među pacijenticama u kojih su jajnici odstranjeni, osobito ako je postupak učinjen prije 50. godine života. Nadomjesna terapija estrogenom je povezana sa sporijim kognitivnim padom.

• Histerektomija može biti korisna za seksualno funkcioniranje, npr. ako se izvodi zbog velikih mioma, ali istodobno uklanjanje zdravih jajnika može negativno utjecati na spolnost zbog posljedične vaginalne suhoće i smanjenja libida.

• Rizik za osteoporozu i srodne prijelome povećava se nakon uklanjanja jajnika, osobito kada se obavlja kod mlađih žena. Nadomjesna terapija estrogenom nudi neku zaštitu.
Histerektomija kod benignih indikacija: treba li ukloniti jajnike?

Zaključak

Kao rezultat gubitaka folikula, prirodna menopauza obično počinje oko 50. ili 51. godinu starosti. Popraćena je značajnim promjenama u lučenju hormona jajnika; ciklički estradiol / progesteronski sekretorni kapacitet je izgubljen, ali jajnici ne prestaju naglo s radom. Jajnici u menopauzi i dalje luče androgene (testosteron, androstendion) i pridonose s oko jednom trećinom ukupne sinteze androgena. Androgeni su potrebni za održavanje zdravlja kostiju, seksualne funkcije, mišićne mase, snage i ukupne energije.

Uklanjanje jajnika je povezano sa smanjenjem rizika za rak jajnika i dojke. Jedan slučaj raka jajnika se izbjegne za svakih 300 operativnih postupaka. Uklanjanje jajnika također onemogućuje nastanak bilo kakvih tumora jajnika i sprječava potrebu za dodatnom operacijom u budućnosti.

Međutim, neki rizici, uključujući mortalitet od svih karcinoma, osteoporoza, kognitivni poremećaji i kardiovaskularne bolesti su povezani s kirurškom menopauzom. Utjecaj menopauzalnog hipoestrogenizma može se smanjiti hormonskom nadomjesnom terapijom, a rizik je veći među ženama u pre i perimenopauzi.

Kada se planira histerektomija zbog benignih stanja treba razgovarati s pacijenticom o razlozima za i protiv uklanjanja zdravih jajnika. Odluka o uklanjanju jajnika mora biti individualizirana, uzimajući u obzir čimbenike kao što su dob, osobna ili obiteljska povijest raka i kardiovaskularne bolesti, te prihvaćanje nadomjesne estrogenske terapije.
Ženama koje su mlađe i niskog rizika od karcinoma ili kardiovaskularnih bolesti treba zadržati jajnike.

Reference:
Rinaudo P, Strauss JF 3rd. Endocrine function of the postmenopausal ovary. Endocrinol Metab Clin North Am. 2004;33:661-674.
National Cancer Institute. Contents of the SEER Cancer Statistics Review (CSR), 1975-2015. Source Accessed June 27, 2018.
Adelman MR, Sharp HT. Ovarian conservation vs removal at the time of benign hysterectomy. Am J Obstet Gynecol. 2018;218:269-279.
Santoro N, Randolph JF Jr. Reproductive hormones and the menopause transition. Obstet Gynecol Clin North Am. 2011;38:455-466.