Datum zadnje izmjene: 06. 11. 2023.

Hormonska nadomjesna terapija s kombinacijom estradiola i progesterona može oslabiti zdjelicu, povećavajući rizik od prolapsa maternice, izvijestili su finski istraživači. Budući da su korisnice kombinirane estradiol-progesteron terapije (EPT) izložene djelovanju oba hormona, autori upozoravaju, "nije moguće razlučiti je li estradiol ili progestoron ili njihova kombinacija povećava rizik razvoja prolapsa maternice". Preporučuju da se njihova saznanja saopće sadašnjim i budućim korisnicama HNL-a.

Kao što je objavljeno na internetskoj stranici časopisa "Klimakterijum", dr. Paivi Rahkola-Soisalo iz bolnice Sveučilišta u Helsinkiju i kolege prikupili su multicentrične podatke iz nacionalnog registra za 12.072 žene koje su bile podvrgnute vaginalnoj histerektomiji zbog prolapsa maternice između 1998. i 2012.godine, i za 33.704 žene bez povijesti histerektomije ili bilo kakve operacije genitalnog prolapsa. Informacije o korištenju HNL-a uzete su iz nacionalnog registra korištenja lijekova.

Upotreba bilo kojeg HNLa bila je povezana s povećanjem rizika 41% od prolapsa maternice. Ovo povećanje bilo je neovisno o dobi prve upotrebe HNL-a, iako je dulje korištenje povećavalo rizik za prolaps maternice. Korištenje estradiola u kombinaciji s intrauterinim sredstvom uz oslobađanje levonorgestrela (LNG-IUD; Mirena) imalo je povećanje rizika od 52%. Kod 155 žena u istraživanju koje su primale tibolon rizik prolapsa maternice bio je smanjen.

Dok autori priznaju malu veličinu ovog podskupa, oni sugeriraju da je taj nalaz vjerodostojan, zasnovan na onome što je trenutno poznato o tome kako se tibolon metabolizira u određenim tkivima.

Tibolon je sintetički steroid čiji metaboliti imaju estrogena, androgena i progestagena svojstva. Koristi se u Europi i Australiji za liječenje osteoporoze u postmenopauzi, ali zbog zabrinutosti od povećanog rizika od karcinoma dojke i moždanog udara, nije odobren u SAD-u.

Ova studija je potvrdila poznato, izjavio je Steven R. Goldstein, profesor opstetricije i ginekologije na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u New Yorku . "Zanimljivo je, ali ovo nije nova vijest."

Kombinirana hormonska nadomjesna terapija i prolaps maternice

Postoje dokazi da je sustavni estrogen povezan s neznatno višom stopom operacija prolapsa maternice tijekom desetljeća ili više“, kazao je, dodavši „kako je povećani rizik koji je pronađen u ovoj studiji statistički značajan, ali ne nužno klinički relevantan niti nužno kauzalan “.

Estrogenska terapija je još uvijek dobro utemeljena kao korisna, rekao je dr. Goldstein, a izbor određene hormonske terapije trebao bi se temeljiti na višestrukim čimbenicima, od kojih rizik prolapsa maternice nije glavni.

IZVOR: http://bit.ly/2v1J2Xr
Klimakterijum 2018.