Datum zadnje izmjene: 09. 05. 2022.


Djeci koja su rođena prije vremena, treba pričati još dok su u jedinici intenzivne novorođenačke skrbi, jer će imati bolji kasniji razvoj, pokazuje novo istraživanje.

"Ovo je svakako nevjerojatno lako provedivi postupak, jer samo treba napomenuti roditeljima da tijekom posjete pričaju svojoj djeci", rekla je dr. Betty Vohr.

S kolegama iz the Warren Alpert Medical School of Brown University and Women and Infants Hospital objavila je rad u časopisu Pediatrics, u kojemu pišu o izloženosti djeteta majčinom glasu dok je još u maternici. Prijevremeno rođena djeca smještaju se u jedinicu intenzivne skrbi, u kojoj su izložena zvukovima monitora i različitih uređaja, ali i maloj količini govora i razgovora.

Ranija istraživanja jasno su pokazala da djeca rođena prije vremena imaju povećani rizik nastanka govornih teškoća, ali nije bilo poznato koliko bi pričanje djeci od najranije dobi pomoglo u kasnijem razvoju govornih vještina.

U istraživanje je bilo uključeno 36 obitelji koje su imale djecu rođenu prije 32 tjedna trudnoće, bila su stabilna i smještena u jedinicu intenzivne skrbi.

Prematurusi su u istraživanju imali prsluke opremljene uređajima koji su bilježili i analiziralo konverzaciju i pozadinske zvukove i buku u blizini djece tijekom 16 sati. Snimanja su obavljena u dobi 32 i 36 tjedana gestacijske dobi.

Sveukupno, djeci je više pričano kada su bila u dobi 36 tjedana nego s 32 tjedna, ali količina riječi koja je korištena u ispitivanom periodu kretala se između 144 i 26,000 riječi.

Podudarne riječi tada su se uspoređivale s Bayley-III skorom djeteta koji mjeri razvoj djetetovih motoričkih, jezičnih i misaonih vještina u dobi 7 i 18 mjeseci. Kada je uzeta u obzir porođajna težina djeteta, količina govora kojoj su djeca bila izložena u dobi od 32 tjedna dovela je do 12% razlike u jezičnim vještinama i 20% u komunikacijskim vještinama s 18 mjeseci starosti. Količina govora kojoj su djeca bila izložena s 36 tjedana, dovela je do razlike od 26% na misaonom području već u dobi od 7 mjeseci.

Sveukupno se pokazalo da je pričanje odraslih djetetu u najranijoj dobi povezano s boljim jezičnim i misaonim vještinama u provedenim testovima.

Dr. Heidi Feldman sa Sveučilišta Stanford iz Palo Altoa, stručnjakinja s područja razvoja djeteta, rekla je da je važno pričati djetetu još dok je u maternici i "razgovarati" s njim, ali također i nastaviti govoriti djetetu ako se rodi u doba kada bi još trebalo biti u maternici.

Feldman je autorica knjige "Redesigning Health Care for Children with Disabilities". Rekla je da je važno shvatiti da se djeca kojoj se više priča razvijaju bolje. Roditelje je potrebno ohrabriti da tiho pričaju svojoj djeci i nježno ih dodiruju u području uha ili između obrva.

Dr. Vohr kaže da se nastavlja daleko veće istraživanje kojim se očekuje potvrditi ove rezultate. "Ako je dijete vrlo bolesno i na respiratoru, taj je period iznimno težak i ne djeluje poticajno na roditelje, te oni tada obično budu jako zabrinuti i malo govore svojim prematurusima."

"Život je vrlo složen i ukoliko obitelji ne mogu osigurati svome djetetu bogato verbalno okruženje u jedinici intenzivne skrbi, još uvijek imaju obilje mogućnosti učiniti to po povratku bebe u svoj dom", rekla je.

 

 

Pediatrics, 2014.

  Novosti - Sve