Datum zadnje izmjene: 23. 12. 2019.

Ovo je najbolje vrijeme za detaljan ultrazvučni pregled i procjenu fetalne anatomije, a uz dobar položaj vaše bebe vjerojatno ćete saznati i njezin spol. Ovaj ultrazvučni pregled uobičajeno se naziva anomaly scan.

Buduća majka

Ovo je vrijeme kada se javlja fiziološka anemija, pa je potrebno pripaziti na dovoljan unos željeza putem prehrane. Željezo je nužno za proizvodnji eritrociti koji prenose kisik putem krvi. Fiziološka anemija nastupa uslijed povećanja volumena cirkulirajuće krvi i ne znači stvarni manjak željeza. Naime, volumen tekućeg dijela – plazme, povećava se za nekih 30%, dok se volumen čvrstog dijela - krvnih stanica povećava tek za 25% zbog čega nastupa fiziološko razrjeđenje krvi, fiziološka ili dilucijska anemija u trudnoći. Mjera razrjeđenja krvi je hematokrit. Iako je fiziološka anemija prirodna pojava, provjerite vaše krvne nalaze, razinu željeza i kapaciteta željeza, te se konzultirajte s ginekologom oko dovoljnog unosa željeza.

Mnoge žene su stvarno anemične prije trudnoće, a oko 20 posto žena tijekom trudnoće uzima terapiju za anemiju uzrokovanu nedostatkom željeza. Simptomi anemije obuhvaćaju umor, slabost, kratkoću daha i nesvjestice. Za liječenje anemije uzrokovane nedostatkom željeza pored promjena u prehrani potrebno je unositi i željeza u odgovarajućim pripravcima.

Vaša beba

U ovom tjednu se nastavlja razvitak mozga s upotpunjavanjem broja živčanih stanica / neurona, kao i razvitak osjeta dodira vaše bebe. Osjet dodira prvi je osjet koji sazrijeva, a preko ovog osjeta vaša beba uči o svome tijelu, kako se pomiču ekstremiteti, gdje se nalaze različite dijelovi tijela i u kakvom su međusobnom odnosu. Vaša beba može sada opipati svoje lice, igrati se pupkovinom kao i udarati ručicama i nožicama koje su dosegle normalne proporcije. Bebini nokti prekrivaju njene vrhove prstiju u potpunosti.

Sada se mogu razlikovati razdoblja aktivnosti i sna vaše bebe. Beba zna vrlo često biti osobito aktivna upravo u trenucima kada ste mirni i opušteni.

Dužina i težina bebe

Vaša beba dugačka je sveukupno 25 - 30 cm, teška oko 380 - 420 g i veličinom se uspoređuje s papajom.

22. tjedan

Savjet

Veoma rijetka, ali i vrlo opasna infekcija u trudnoći je toksoplazmoza. Uzročnik ove infekcije je toksoplazma, parazit koji se na ljude prenosi putem mačjeg izmeta, kao i preko nedovoljno kuhanog ili pečenog mesa, te neopranog svježeg voća i povrća. Kod primarne infekcije u trudnoći / kod toksoplazmoze može se raditi o prvoj infekciji - primarna infekcija i ponovnoj infekciji – reinfekcija, postoji značajna opasnost od infekcije djeteta.

S obzirom da toksoplazma prelazi u fetalni krvotok tek nakon 16. tjedna trudnoće, izostaje razvitak teških anomalija fetusa, ali uslijed infekcije djeteta može doći do intrauterine smrti. U manje od 50% trudnica se u slučaju infekcije javljaju samo lagani simptomi slični gripi kao što su umjereno povišena temperatura, opća slabost, bolovi u mišićima, eventualno kratkotrajni proljev i lagano otečeni limfni čvorovi, osobito limfni čvorovi vrata.

Dijagnostika je serološka, određivanje titra protutijela protiv toksoplazmoze u krvi, a kod prisutnih znakova infekcije slijedi obligatna medikamentozna terapija. U nekim zemljama kao što su Austrija i Francuska, ali i susjedna Slovenija, u okviru antentalne zaštite se na početku trudnoće obavezno radi i određivanje titra protutijela protiv toksoplazme, što je i naša preporuka.

Na taj način moguće je odrediti individualni rizik i kod negativnog testa poduzeti sve mjere predostrožnosti tijekom trudnoće da ne dođe do ove opasne infekcije, kao što su:

• ukoliko imate u vašem kućanstvu mačke, obavezno ih odvedite na veterinarski pregled ciljano na toksoplazmozu
  • ukoliko je infekcija isključena obratite pozornost na kontakte vaše mačke s drugim mačkama
  • nemojte hraniti vašu mačku svježim mesom
  • prepustite čišćenje vaše mačke drugom članu vaše obitelji ili nosite pri tome gumene rukavice
  • prilikom rada u vrtu nosite zaštitne rukavice
  • nemojte jesti sirovo meso tijekom trudnoće (tartar biftek), kao niti nedovoljno kuhano ili pečeno meso, nemojte piti nekuhano mlijeko, niti jesti neoprano svježe voće i povrće.

Galerija fotografija

22. tjedan